Share

Polo 9n 2003 Groot onderhoud

#Bij aanschaf

Bij het kopen van de auto, functioneerde het slot rechtsvoor niet en de ruitenwissers bleven af en toe haken. Verder een goede auto.
En bij het vervangen van de remmen en het testen brak wielzijde homokineet af.. heb het nog nooit meegemaakt, er was dus wel meer aan vervanging toe! Ben blij dat ik niet op de snelweg reed.

Uiteindelijk alles maar vervangen :p

#Gekantelde Zuiger

VW staat er om bekend om in ieder geval vroeger een kleine zwarte filmlaag aan te brengen op de zuigers, wat bleek dat door slechte onderhoudsintervallen deze snel weg slijt, en je dus ruimte krijgt tussen cilinderwand en de zuiger. Komt er op neer dat er dan een tikje ontstaat in je motor wat in de praktijk wordt omschreven als “Gekantelde zuiger”, het kan niet perse kwaad.. mits je hem goed blijft onderhouden. VW motoren kunnen er gewoon oud mee worden en in prestatie merk je er niets van. En vele Golfjes, Polo’s etcc hebben er last van.

Ik had dus ook zo’n tikje en ik heb zelf ook een tik 😛 Ik wil dan meteen weten wat er aan de hand is, dus hup blokje uit elkaar schroeven. Gezien ik al meerdere ervaringen heb met tikkende klepstoters.., ging ik daar eerst op af. Ongeacht als de tik weg ging wilden we de polo houden, want mijn vriendin heeft er geen last van en in hoge versnelling hoor je het ook niet, zodra de motor warm is wordt het ook minder. Dus ben ik natuurlijk het hele blok gaan reinigen, en constateerde ik enkele kleppen die krom waren..  Hoe dan! Gezien hij een gekantelde zuiger heeft denk ik dat er slecht onderhoud is geweest en wie weet geknapte riem ooit.. Ondanks dit draaide hij prima. Maar goed ik heb dus maar meteen 16 nieuwe geplaatst en opnieuw in gefreesd en uiteraard de klepsteelrubbers vervangen. En ook alle klepstoters flink gespoeld met benzine en schone olie.

Ik constateerde dat Zuiger nummer 1 inderdaad speling heeft, dus deze zou het tikje kunnen veroorzaken. Natuurlijk is er altijd wel wat speling, maar nummer 1 kun je als je wat kracht zet echt heen en weer tikken met de hand.
Het blok geflushed met vloeistof vooraf maar verder ook het blok/kop helemaal gereinigd, Carter pan los gehaald. Koelvloeistof gespoeld, egr klep gereinigd.. Echt alles aangepakt.

Het gaskleppenhuis + EGR klep opnieuw afgesteld met VAG-COM

#Draait perfect

En hij draait perfect, en is stukken zuiniger als voorheen, geeft het opeens ook veel duidelijker aan in de boordcomputer, ja er is nog altijd een klein tikkend geluidje vooral bij koude motor. Maar daar heb ik mij overheen moeten zetten, deze Polo 9n uit 2003 rijd heerlijk pittig en gaat nog heel lang mee. Voor mij zit hij net wat minder, misschien omdat het een 5 deurs is.. ik met mijn 1.96m krijg last van knie op lange ritten 😛 Dus is het voornamelijk mijn vriendin haar auto 😛 Ik heb momenteel nog mijn Astra wil met de tijd gaan kijken om zelf eens een oude kever te gaan kopen, liefst een opknapper haha duuh..

#Vervangen

Buitenspiegel Rechts
Ruitenwissermotor voor
Ruitenwisserbladen Bosch
RV en LA elektrische deursloten
Remschijven voor en Achter
Remblokken voor en achter
Remcilinder RA
Geleidehulzenset
Homokineten wielzijde L + R
Stabilisatorstangen L + R
Stuurkogels L + R
Fuseekogels L+R
Olie Filter
Originele VAG olie Long life 0w30
Afsluitschroef Carterpan
Olieafscheider + slang cilinderkopontluchting
Interieur filter Actief-koolstoffilter antibacteriële werking, Fijnstoffilter (PM 2.5)
16x nieuwe inlaat/uitlaat kleppen
Klepsteelrubbers 16st
Koppakking
Oliedrukschakelaar
Bougies Bosch Super 4
Gates Disitributieriemen
Poly V-riem SKF + geleid rol
Pakking uitlaatspruitstuk
Vloeibare pakking Klep + Carter
Kleppen opnieuw in gefreesd
Kop licht gefreesd
Gehele Cilinderkop van binnen gereinigd
16st klepstoters uitgebreid gereinigd met benzine
Carter Pan van binnen gereinigd
Motor geheel gespoeld met flush
Koelvloeistof gespoeld
EGR klep + leidingen gereinigd
LIQUI MOLY Reiniger, brandstofinjectiesysteem
Gaskleppenhuis opnieuw afgesteld
Egr Klep opnieuw afgesteld